Als we kijken naar winkels in een algemene zin is er 1 trend die nu al even speelt; De verplaatsing naar online. Veel partijen in de retail sluiten hun fysieke winkels en gaan over naar een webshop. Is het een must een webshop te hebben? Laten we eens kijken.
VAN WINKEL NAAR WEBWINKEL
Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Ja een webshop is eigenlijk voortaan een must. Als je kijkt naar partijen die in het verleden over de kop zijn gegaan omdat de aanloop naar hun fysieke winkels niet meer afdoende verliep hebben doorgaans een ding verkeerd gedaan. Ze hebben geen goede balans weten te vinden tussen hun fysieke winkel en hun webshop.
Dat kan in sommige gevallen betekenen; ze hadden geen webshop. Maar ook; hun webshop was niet goed / handig in gebruik.
Een goede webshop heeft de nodige voordelen die het met zich brengt. Op meer dan de direct voor de hand liggende factoren. Het hebben van een fysieke winkel brengt de nodige zaken met zich mee. Zaken die bij een digitale versie van je winkel (webshop) niet nodig zijn. Denk daarbij aan een pand, personeel, openingstijden, show-modellen en allerlei andere zaken welke je eigenlijk in het berekenen van je marges mee moet nemen. Dit zodat je rendabel bent en fysiek als winkel open kunt blijven en de kop boven water kunt houden.
Dat alleen is al een reden om een webshop te hanteren.
Daarnaast als je kijkt naar openingstijden dan boek je daar een enorm voordeel; je bent met een webwinkel altijd bereikbaar voor je potentiële klanten. Je bent niet gesloten omdat het weekend is, het een feestdag is, er iemand ziek is of wat dan ook. Dat zorgt ervoor dat de drempel voor een aankoop een stuk lager komt te liggen en dat iedereen wanneer ze maar willen bij je terecht kunnen.
Qua acties kun je dan nog steeds mee doen maar denk daar ook eens aan de voordelen ten opzichte van het hebben van een fysieke winkel; je hoeft geen zaken meer te laten drukken, op te hangen etc. Natuurlijk moet je het wel digitaal laten ontwerpen en plaatsen maar het is algemeen gezien minder werk voor je.
Kortom een webshop kan enorm veel voor je merk en positie betekenen.
Maar ook voor je fysieke winkel kan een webshop van ongeschatte waarde zijn. Waarom?
Veel mensen willen eerst windowshoppen voor ze een winkel bezoeken, zodat ze een goed beeld hebben van wat je te bieden hebt en kunnen dat middels een webshop doen zonder langs hoeven te komen (wat voor sommige mensen een bepaalde drempel kan zijn).
Andersom kan men ook fysiek langskomen om een beter gevoel van je product te krijgen maar beslissen om laten online te bestellen. Je bent op die manier enorm flexibel.
FYSIEKE WINKEL OVERBODIG?
Nee, niet per definitie hoor, een fysieke winkel heeft ook zeker zijn voordelen.
Er zijn voorbeelden waar fysieke winkels alleen nog maar dienen als show-model qua producten. Je komt naar de winkel om het product in het echt te ervaren / leren kennen maar als je wilt bestellen dan gebeurd dat online of vanuit de winkel, maar je product wordt later bij je thuis aangeleverd. Hierdoor kan de winkel met een beperkte voorraad van show-modellen blijven werken.
Dat is voor sommige branches een passend idee maar sluit lang niet bij alle branches, bedrijven of laat staan personen aan. Dat is een keuze maar een goede webshop zal altijd van toegevoegde waarde zijn voor een fysieke winkel.
Er zijn ook mensen welke juist de voorkeur geven aan een fysieke winkel. Wat dat betreft zijn mensen heel erg divers en dat brengt met zich mee dat je een passende oplossing voor iedereen moet aanbieden, waar mogelijk. Ontneem, als die wens er is ze, die mogelijkheid niet want je wil juist zoveel mensen aanspreken.
Zoek echter naar een goede balans tussen web en fysiek die past voor jou specifieke doelgroep maar ook zeker past binnen je mogelijkheden.
Het is tevens een kwestie van goed aanvoelen wat je doelgroep is en daar goed mee omgaan. Het is daarom belangrijk om een goed beeld te krijgen van je doelgroep of demografie. Dat brengt een ander leuke vraag met zich mee; is dat mogelijk vanuit een fysieke winkel? Online is dat iets waar je inzicht in kan krijgen.
WAT KOMT ER BIJ EEN WEBSHOP KIJKEN?
Qua webshops zijn er redelijk wat opties en het is belangrijk dat die zo goed mogelijk aansluiten bij de wensen en eisen die jij stelt. Deze factoren bepalen meer welk platform het beste geschikt is voor je webshop (Woocommerce, Magento, maatwerk etc.)
Daarbuiten is vertrouwen op het web enorm belangrijk. Voor een webshop begint dat met het werken met een SSL-certificaat (en HTTPS). Zodat jij je bezoekers kunt garanderen dat hun ‘gevoelige’ data (persoonlijk gegevens, betaal gegevens) veilig zijn als ze besluiten een aankoop via je webshop te doen. Voor meer informatie omtrent SSL / HTTPS verwijzen we je graag naar ons eerdere item; https://lanthopusx.nl/ben-je-al-klaar-voor-https/ waarin we het nodige toelichten.
Het is verder goed om na te denken over welke betaalmethodes je wilt aanbieden (denk daarbij aan Ideal, Paypal, Creditcards etc.), welke verzend-methodes je wilt hanteren (ophalen, verzenden, verzenden naar afhaalpunten, express bezorging etc.), hoe je wilt omgaan met winkelwagens welke uiteindelijk niet afgerond zijn (cart-abandoment), coupons (actie-codes), moeten mensen een account aanmaken of kunnen ze als gast bestellen? etc.
Kortom er komen nog wel wat dingen bij kijken als je een webshop wilt opzetten.
Bij LanthopusX kunnen we je op alle gebieden omtrent webshops helpen, zie onze toelichting aangaande webshops; https://lanthopusx.nl/
Buiten webshops om kunnen we je bij LanthopusX met alle andere zaken op gebied van IT ook helpen. Je kunt daarom alles onder een kap houden en het op die manier ook voor jezelf overzichtelijk houden met 1 vast aanspreekpunt.
Maar wat veel belangrijker is, we stemmen met je af wat jouw doel is, pas als dat goed duidelijk is gaan we aan de hand van je eisen en wensen aan de slag om de webshop te maken die jij exact wilt.